Montessori-onderwijs is een vorm van vernieuwingsonderwijs.

Maria Montessori werkte in Italië als arts en hoogleraar van het vak antropologie. Maria Montessori kwam in een Rooms ziekenhuis in contact met geestelijk gehandicapte kinderen, die als ‘idioot’ werden bestempeld. Zij vond dat deze personen niet idioot waren, maar ze wist zeker dat deze leerlingen beter konden leren met speelgoed en leermiddelen. Daardoor zouden ze zich meer ontwikkeld. Montessori ontwikkelde een opvoedingsmethode en ontwikkelingsmaterialen om te zorgen dat deze geestelijke gehandicapte kinderen te stimuleren om te leren. En het resultaat was super goed.

In 1907 kreeg ze de kans haar methode in de praktijk te brengen in een opvanghuis in een Roomse sloppenwijk. Ook daar waren de resultaten spectaculair. Vanaf toen zijn haar ideeen over de hele wereld gegaan en daar ook toegepast. Nu zijn er in het basisonderwijs ongeveer 160 Nederlandse montessorischolen, die zijn erkend door de Nederlandse Montessori Vereniging (NMV). Op deze scholen zitten in totaal ongeveer 40.000 leerlingen.Binnen het voortgezet onderwijs bieden slechts 20 scholen montessorionderwijs aan, variërend van VMBO tot gymnasium. Hierop zitten bij elkaar ongeveer 10.000 leerlingen. De meeste montessorischolen voor voortgezet onderwijs zijn inmiddels erkend door de NMV; enkele bereiden zich nog voor op de officiële erkenning.

 

informatie afkomstig van de site http://www.trouw.nl/tr/nl/4668/Montessori/article/detail/1099427/2010/04/29/Montessori-hoe-is-het-ontstaan.dhtml