Rol van de leerkrachten

Rol van de Leerkrachten

"Help mij het zelf te doen" is een zeer bekende uitspraak van Maria Montessori. De taak van de leerkracht op een Montessorischool is kinderen helpen zelf te werken. Dit is de basis van de houding van de leerkracht. Montessori heeft heel duidelijk naar voren gebracht dat kinderen alleen door eigen activiteit kunnen leren, kennis kunnen verwerven. Hoewel kinderen kunnen leren door zelfwerkzaamheid is de rol van de leerkracht van niet te onderschatten betekenis. Hij/zij moet hun belangstelling opwekken, hen aanmoedigen en de leerstof op grootse wijze aanbieden. Hij/zij moet een persoonlijkheid en een mens zijn, gevoelig en vol belangstelling voor haar leerlingen (uit: "Door het kind naar een nieuwe wereld ". Maria Montessori).

De taak van de leerkracht is erop gericht dat het kind activiteiten ontplooit. Vanuit deze gedachte is het inrichten van het lokaal met de daarbij behorende leermiddelen een van de eerste taken van de leerkracht: "de voorbereide omgeving". De omgeving die het kind uitnodigt actief aan het werk te gaan. De leerkracht staat klaar deze activiteiten te begeleiden en brengt aan kinderen het gevoel over dat hij/zij hen iets te bieden heeft en hen verder op weg wil helpen. Behalve het voorbereiden van de omgeving is het aanbieden van materialen, leerstof en het stimuleren van het gebruik ervan van groot belang. Het op de juiste wijze aanvoelen van het kind is hierbij een belangrijke taak van de leerkracht. Om kinderen goed te begeleiden, elk in hun bezigheden, moet de leerkracht bescheiden zijn en vol vertrouwen in het kind. Hij/zij luistert, kijkt en volgt het kind met respect.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb